marți, 21 iulie 2009

...inteligenti?

habar n-am cum sa incep tema asta. E o ciorba in creierul meu de care si Petrisor ar fi mandru. Sa purcedem totusi cumva.

Ma gandeam zilele astea cat de naspa suntem noi ca si fiinte pe acest pamant. Da, nu zic nimic nou. Pe de alta parte noi am facut lucruri marete in coltisorul nostru de univers. Am ajuns chiar sa depasim prima mare bariera pusa in calea noastra, cerul. Dar care a fost pretul?

Multi oameni au murit pentru a ne da noua cate un sut in fund, sa putem evolua, sa depasim niste bariere. Oamenii au tendinta de a tine la ideile lor cu orice pret, chiar daca sunt gresite. Exemplu... Galileo Galilei care a indraznit sa spuna lumii ca pamantul se invarte in jurul soarelui. El a scapat de inchizitie spunand ca greseste dar a reusit sa dea mai departe cunostintele acumulate astfel ca astazi sa se transforme in notiuni de baza.

Ne mandrim cu faptul ca suntem cea mai desteapta forma de viata de pe Pamant dar ne este frica de noutate. Bine ca am reusit sa scapam cat de cat de formele extreme de control ale gandirii. Ne-au intarziat insa destul. Ma intreb sincer unde am fi ajuns daca nu aveam cenzura.

Ne place autocenzura. Gasim explicatii morale in orice lucru nou. Ganditiva la televizor. Cati ani ne-au trebuit pentru ca lumea sa-l accepte ca ceva absolut normal? Acuma aproape orice copil are televizor in camera. Dar exista un nou demon: calculatorul!!! Care va fi urmatorul lucru imoral? De ce ignoram inventiile si lucrurile noi in general? De ce mai exista in zilele noastre oameni care cred ca Pamantul este plat? (daca nu ma credeti, dati un google dupa "earth is flat" sau "flat earth society")

Vina cea mai mare, din punctul meu de vedere, o are religia. De orice forma. Sa nu credeti ca am ceva cu credinciosii. Deloc. Chiar si Einstein era convins de existenta unui Dumnezeu. Dar religia ca si institutie, organizare, ziceti-i cum vreti, a profitat de nevoia oamenilor pentru explicatii, i-a indopat cu doctrina fara nicio logica si i-a convins ca spune adevarul. Explicatiile aduse erau simple si aveau sens pentru gradul de cultura al acelor vremuri. Si am crezut ca oamenii, pe masura ce se vor mai destepta, vor incepe sa-si largeasca orizonturile. Pe naiba. Au ajuns sa creada in aberatii si mai mari. Scientologii, mormonii, astia de unde naiba au aparut? E usor sa te complaci intr-o ideologie care te satisface, altfel nu-mi explic cum oamenii pot crede orbeste niste raspunsuri date de altcineva, fara nicio baza reala.

Nu ne putem da jos ochelarii de cal si sa incercam varianta intelegerii, tolerantei si cercetarii?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu